twitterfacebookinstagram
topics

Marc Jacobs

At 17 years old, back in 1980, I had the the privilege and honor to be introduced to Kansai Yamamoto.

At this time, I was a fashion student at the Parsons School of Design in New York City. I was a huge fan of Kansai’s extraordinary creativity.

I was very different from my fellow students in that I was extremely outgoing and so full of ambitious enthusiasm, passion and unbridled energy. I was curious and hungry to learn all about fashion and wanted that education to come in part from my heroes.

Thru the jewelry designer, Robert Lee Morris, who my roommate worked for, I had my first opportunity to see a Kansai fashion show and eventually meet Kansai himself.

As I remember it, Kansai was so impressed by my youthful energy and creative spirit, that he offered me a dream opportunity- to envision and arrange a “Happening/after-party” in celebration of The Kansai Restaurant” an imaginary place that was to be the theme of his next collection.

How lucky could I get??!! Indeed luck was when “opportunity met preparation”. I was more than ready to fully engage and realize a complete creative experience for all of the senses down to the very last detail.

I rose to the occasion and learned many very valuable lessons. I was given the chance share an experience that would eventually inform the way I thought about putting on my own shows in the years to come.

To this day I am filled with gratitude to Kansai for seeing in me a special spark, and, giving me the wings I needed to fly.

Now more than ever creativity and self expression is essential. It is up to a new generation of young creatives to lead the way and reimagine our ever changing landscape. Be bold and believe in yourself. Find your voice and never give up. Art and design is essential. We simply must continue to create.

Joey Arias (Strange Party), Sayoko, and me at The Kansai Restaurant themed party. Photo: Roxanne Lowitt.
I believe it was 1980 (or 1981)?

——————

17歳のころ、幸運なことに、寛斎さんをご紹介いただく機会がありました。私は当時、ニューヨークにあるパーソンズ美術大学の学生で、寛斎さんの独創的なクリエイティビティの大ファンでした。社交性や情熱といったエネルギーに満ちあふれていたという点で、ほかの同級生たちとは異なっていたかもしれません。好奇心や、ファッションについてどんなことでも学びたいという意欲が強く、憧れの人から教育を受けたいという強烈なパッションがありました。
ルームメイトが働いていたジュエリーデザイナーのロバート・リー・モリスを通じて、寛斎さんのショウを観る機会をいただき、最終的にご本人に直接、お会いすることができたわけです。若き日の私のエネルギーとデザインへの情熱に、寛斎さんがとても共感してくれたことを覚えています。そして寛斎さんは、次のコレクションのテーマとなる想像の場所 “The Kansai Restaurant”を祝した“Happening/after-party”の企画と準備という夢のようなチャンスを与えてくださいました。
運がよかったんだと思いますか?
けれど幸運というのは、しっかりと準備をしてきた者だけにやってくるものです。私には、それまでに積み上げてきたものへの自負がありましたし、ディティールに至るまで完璧な仕事をやりとげる自信がありました。そこでの価値ある経験の数々は、のちに私自身のショウにおいてもおおいに役立つことになります。まだ一人の若者にすぎなかった私の才能を見ぬいてくれた寛斎さんには、いまでも感謝の気持ちでいっぱいです。デザイナーとして羽ばたくための翼を、寛斎さんはくれたのでした。

若いクリエイターの皆さん、
これほど、クリエイティビティや自己表現が求められている時代はないでしょう。
先人たちが積みあげてきた歴史のうえに、あたらしい時代を切りひらいていくのは、若い世代。
じぶんを信じ、勇敢に。内なる声に耳をかたむけ、決してあきらめないこと。いまこそ、アートとデザインにできることを。
つくりつづけることこそが、私たちに与えられた使命なのですから。

画像は、1980年(もしかすると1981年)
The Kansai Restaurant themed partyにてJoey Ariasと山口小夜子さんと。
Photo: Roxanne Lowitt